שלום הודיה,
בשאלה הזו שואלים אותנו בכמה אחוזים גדול מספר אחד ממספר אחר באחוזים (המילה "כמות" מרמזת על כך). תסתכלי על הסיווגים השונים בתחום האחוזים: כשיש לנו שאלה כזאת - מדובר בשאלת גדול מ/קטן מ (ראי עמוד 8), ויש נוסחה מסוימת שאמורים לעבוד איתה.
בשאלות כאלה, יש מספר מסוים שהוא השלם, ועוד מספר שאנחנו אמורים לחשב בכמה אחוזים הוא גדול/קטן ממנו. מה הצעדים שצריך לעשות?
1 - להבין מהו השלם בעזרת מ' הפלא (זה לא בהכרח המספר הגדול יותר!), ומהו המספר האחר.
2 - הצבה בנוסחה: לחשב את ההפרש בין המספרים ולהציב אותו במונה. במכנה - להציב את השלם.
3 - להרחיב את התוצאה כך שבמכנה של התוצאה יהיה 100 (צורת כתיבה של אחוזים)
*הערה - במקרה הזה, כמו במקרים רבים אחרים, לא נתונים מספרים. וזאת למרות שאנחנו אמורים להציב מספרים בנוסחה. אז מה אמורים לעשות?
יש פתרון! בכל פעם שלא נותנים לנו מספרים ממשיים בשאלות ובתשובות, ניתן להציב 100 במקום אחד המספרים (השלם או המספר השני) בשביל הנוחות. אחר כך צריך לבדוק למה המספר השני יהיה שווה בעזרת הנתונים.
ניישם את השלבים בשאלה הזאת.
שלב 1 - השלם בשאלה הוא כמות הדגים שיששכר תופס (כי לפני כמות הדגים שלו יש מ').
*התייחסות להערה שנכתבה - מכיוון שלא נתונים מספרים ממשיים בשאלות ובתשובות, ניתן להציב שאיציק תפס 100 דגים. לפי הנתונים, אם איציק תפס 100 דגים, יששכר תפס 75 דגים (כי הוא תפס 3/4 מכמות הדגים של איציק).
שלב 2 - נציב בנוסחה: 25=100-75 במונה (הפרש בין המספר הגדול לקטן), 75 במכנה (השלם). התוצאה של תרגיל החילוק היא 1/3.
שלב 3 - 1/3 = 33.333% - תשובה מספר 3.
בהצלחה!