היי מיי,
ה-EZ-זיהוי שלנו: הסקה מדעית. כאן ספציפית שואלים אותנו על שלב מסוים בהליך המדעי (מסקנות), ולכן ניעזר ב-EZ-WAY שרשום לנו בעמוד 268 בספר חשיבה מילולית.
מהי המסקנה?
לא ידוע. התשובות מתארות מסקנות אפשריות, ולכן ננסה לבדוק כל תשובה.
מהם הנתונים שעליהם מתבסס המסיק?
היו שלוש קבוצות; קבוצה אחת שביצעה משימה מורכבת, קבוצה שנייה שביצעה משימה פשוטה, וקבוצה שלישית שנחה. בשלב השני, ניתנה לקבוצות בעיה. הקבוצה שביצעה משימה פשוטה היא זו שהצליחה לפתור את הבעיה באופן היצירתי ביותר.
איך הובילו הנתונים את המסיק למסקנה זו?
זאת השאלה החשובה ביותר! יש לנו ארבע מסקנות אפשריות. אנחנו צריכים לבדוק האם הנתונים מובילים למסקנות שמציעים לנו - או לא. לפי זה נוכל לפסול תשובות.
1. מנוחה מפריעה ליכולת לפתור בעיות באופן יצירתי.
איך הובילו הנתונים את המסיק למסקנה זו?
לא ברור. נכון שמנוחה לא מועילה לפתרון בעיות באופן יצירתי (לפחות לא בהשוואה לביצוע משימה פשוטה), אבל מי אמר שהיא מפריעה?
2. חשיבה יצירתית אינה נדרשת לשם פתרון בעיות מורכבות.
איך הובילו הנתונים את המסיק למסקנה זו?
גם - לא ברור. אמנם אלו שפתרו משימות מורכבות לא גילו חשיבה יצירתית גבוהה, אבל זה לא אומר שחשיבה יצירתית בכלל לא נדרשת כדי לפתור בעיות מורכבות. גם כאן, התשובה נפסלת.
3. חשיבה יצירתית עוזרת להתמודדות עם מטלות מורכבות באופן פשוט יותר.
איך הובילו הנתונים את המסיק למסקנה זו?
לא ברור איך הנתונים הובילו את המסיק למסקנה הזו. הניסוי בדק איך פעולות שונות (משימות מורכבות, משימות פשוטות, מנוחה) משפיעות על החשיבה היצירתית בפתרון בעיות. אי אפשר לדעת דרך זה מה ההשפעה של החשיבה היצירתית על מטלות מורכבות.
4. לאחר ביצוע משימה פשוטה, קל יותר לפתור בעיות באופן יצירתי
איך הובילו הנתונים את המסיק למסקנה זו?
זה בהחלט הגיוני. אלו שביצעו משימה פשוטה פתרו בעיות באופן היצירתי ביותר, ולכן הגיוני שזו תהיה מסקנת הניסוי.
בשאלות הסקה מדעית, כשמתמקדים בשלב ניתוח הממצאים והסקת המסקנות - כדאי להשתמש ב-EZ-WAY שפורט כאן.
בהצלחה!