דברו איתי
בחנו את עצמכם
צרו קשר ב-
בחנו את עצמכם אפליקציה חינם
בוגרת קורס פסיכומטרי דנה גלעדבוגרת קורס פסיכומטרי - דנה גלעד

אבחון לפסיכומטרי - מת"ל או פרטי

תלמידים רבים פונים בכל שנה בבקשה לקבלת התאמות בפסיכומטרי. כיוון שמספר רב של תלמידים מתעסקים בנושא, מדברים עליו ומתייעצים עם אנשים שאינם אנשי מקצוע, ישנן לא-מעט "אמונות תפלות" שהשתרשו, בייחוד בנוגע לבחירת מכון אבחון לפסיכומטרי.
לכן, נתייחס כאן לכמה מהדעות הרווחות האלה, כדי לתת לכם מידע אמין וברור ואפילו עצה טובה.

דעה מספר 1: המרכז הארצי מקבל רק את האבחונים של מת"ל

לא נכון. דעה זו נובעת מעצם העובדה שאבחון המת"ל נוצר על ידי המרכז הארצי. אבחון זה, המתקיים במספר מכונים ברחבי הארץ, נועד לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות – דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז. נכון יהיה לומר שמטרת הקמתה של מערכת אבחון זו היתה יצירת סטנדרטים מקצועיים אחידים לאבחונים דידקטיים. וועדת במו"ת אשר דנה בהענקת התאמות בבחינה הפסיכומטרית אכן מייחסת למת"ל מידה רבה של מהימנות. אף על פי כן, הוועדה מקבלת גם אבחונים של מכונים אחרים, בין אם הם עמותות מקצועיות וללא כוונות רווח כמו ניצן, או מכונים פרטיים שהאבחון שלהם נחשב כבעל סטנדרט מקצועי גבוה.

פסיכומטרי בסמרט פון
רוצים לדעת אם אתם זכאים להתאמות והקלות בפסיכומטרי?
שלחו פרטים והיועצים שלנו יעזרו להפוך את זה להרבה יותר E.Z

מה מעניין אותך ללמוד?

x

דעה מספר 2: אם רשומות לי התאמות מסויימות באבחון המת"ל, בוודאות יאשרו לי אותן במבחן פסיכומטרי.

לא נכון. אמנם יש בכך הגיון – שאם האבחון של המרכז הארצי ממליץ לי על התאמות כלשהן, הוא יתקבל… אבל למען האמת, זה לא ממש עובד כך.
למעשה, בשנים הראשונות לפעילות המת"ל, בסיכום האבחון המאבחנת אכן היתה רושמת המלצה להתאמות ספציפיות במבחן פסיכומטרי, אולם כיום, בסיכום האבחון יופיע הנוסח הבא: "התאמות להיבחנות בבחינה הפסיכומטרית על פי שיקול דעתו של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה". כלומר, היום המת"ל נמנע בפועל מ"להתחייב" לכם על התאמות כלשהן, כיוון שגם אם האבחון הוא מאוד מובהק וברור, המרכז הארצי יכול להחליט שלא לאשר לכם התאמות כלשהן בסופו של דבר, וזאת מבלי לספק נימוקים ענייניים כלשהם.

דעה מספר 3: רק אבחון המת"ל מתקבל בכל המוסדות להשכלה גבוהה.

נכון. ישנן אוניברסיטאות המקבלות רק את אבחון המת"ל וישנן אוניברסיטאות המקבלות גם אבחונים אחרים לצורך מתן התאמות בבחינות במסגרת התואר האקדמי. בנוסף, כל המכללות גם הן מקבלות את האבחון של מת"ל אך גם אבחונים אחרים כפי שצוין לעיל. מסיבה זו ומכיוון שמדיניות הקבלה של המוסדות משתנה מעת לעת, פשוט צריך להתקשר למוסד בו אתם מתעניינים ולברר זאת באופן מפורש.

פסיכומטרי בסמרט פון
הידעת?

אנלוגיות הן המפתח לקבלה לאקדמיה. אנחנו דואגים לכם…

קבלו אפליקציית אנלוגיות במתנה!

דעה מספר 4: לא כולם יכולים לעשות את אבחון המת"ל

נכון. על פי הגדרות המכרז הארצי, מערכת המת"ל נועדה לאבחון לקויות מאוד ספציפיות בקרב קהל יעד מאוד מסויים, דהיינו, דוברי עברית או רוסית שפת אם, בגילאי 16 עד 30.

שאלה: ואם אני לא משתייך לקהל היעד המסויים הזה?
תשובה: זה לא אומר שאתה פסול אוטומטית, אלא שהמכון אליו פנית, ידון בבקשה שלך לעבור את האבחון ויחליט בכל מקרה לגופו.

דעה מספר 5: אבחון מת"ל לא מספיק בחלק מהמקרים

נכון. כפי שנאמר קודם, אבחון מת"ל מיועד לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות – דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה. כיוון שהאבחון מתבצע במלואו אל מול מחשב, הוא לא מאבחן לקויות למידה אחרות כגון דיספרקסיה וכן הוא מסוגל להעלות חשש לקיומה של הפרעת קשב וריכוז או לקיומם של קשיים רגשיים, אך לא לאבחן אותם. במקרים רבים, בעקבות האבחון במת"ל, יהיה צורך בהשלמת האבחון אצל פסיכולוג או בעריכת אבחון להפרעת קשב בידי נוירולוג או פסיכיאטר.

ישנה ביקורת בקרב חלק מאנשי המקצוע הגורסת שהבדיקה של אבחון מת"ל לגבי אנגלית הינה שטחית, ואינה נותנת תמונה מדויקת של קשיי הנבדק בתחום זה. לעומת זאת הבדיקה של המאבחן הדידקטי, מתייחסת טוב יותר לחוזקות ולחולשות של הנבדק, ומפרטת יותר את צרכיו הספציפיים. נושא זה חשוב בעיקר כאשר אין הלימה מלאה בין התפקוד בעברית לתפקוד באנגלית. אבחון מת"ל לא יכול לאבחן ליקוי שפתי (מכיוון שהוא לא נערך מול בוחן). לכן, אם מגיע תלמיד שיש לו קושי באנגלית אבל אין לו דיסלקסיה, כלומר, בעברית הוא קורא בסדר גמור – האבחון לא יאתר לקות למידה.

חשוב לציין כי מטרתו העיקרית של אבחון דידקטי (אבחון כישורי למידה) אינה לספק המלצות על התאמות בדרכי היבחנות, אלא בראש וראשונה, להצביע על קשיים ולהמליץ על דרכי התמודדות בלמידה. כיוון שאבחון המת"ל נערך במלואו מול מחשב כאשר איש מקצוע צופה מהצד ולא באופן ישיר מול מאבחנת, ישנה מחלוקת מתמשכת בקרב אנשי מקצוע בתחום האבחון, בנוגע ליכולתו האמיתית של המת"ל לספק המלצות ללמידה, בייחוד ביחס ליכולתם זו, של אבחונים הנערכים במכונים אחרים.

דעה מספר 6: אבחון מת"ל הוא המהיר ביותר

לא נכון. סוגיית לוח הזמנים היא אכן קריטית בכל הנוגע לבקשת ההתאמות לפסיכומטרי. הן מכיוון שהתלמיד רוצה לדעת טרם פתיחת הקורס, האם יהיו לו התאמות ואילו התאמות יהיו לו, והן מכיוון שאם מניעים את התהליך מאוחר מדי – עלולים לפספס את ההזדמנות לקבל התאמות (או לערער על דחיית הבקשה). בהקשר זה, חשוב לדעת שלוח הזמנים במת"ל הוא זהה ללוח הזמנים המקובל בכל מכון אבחון – כארבעה שבועות. עם זאת, מכיוון שישנה מודעות בחלק מהמכונים שמקיימים את אבחון המת"ל, לחשיבות לוח הזמנים לצורך הגשת ההתאמות לפסיכומטרי, חלקם מתחשבים ומשתדלים לבצע את הטיפול בתלמיד כמה שיותר מהר. חשוב לציין שאסור אף פעם להסתמך על כך ולכן, אם אנחנו נמצאים במצב שלוח הזמנים דוחק, כדאי לשאול במפורש – "מתי יהיו תוצאות". אם הן לא צפויות להגיע בזמן, מומלץ לפנות למכון אחר. במקרים כאלה, אפשר לחפש ולמצוא מכוני אבחון פרטיים שמוכנים לקבל אתכם בהתראה קצרה ולספק את התוצאות אפילו תוך שבועיים.

דעה מספר 7: אבחון מת"ל הוא הזול ביותר

בנוגע לסוגיית המחיר – נכון להיום, מחיר האבחון במת"ל הוא כ- 1500 ₪ במסגרת מה שמוגדר כ"שירות לציבור". זה אמנם מחיר זול מהמקובל בשוק האבחונים, אולם צריך לזכור שזהו רק אבחון דידקטי, כלומר הוא אינו כולל את האבחון הפסיכולוגי שנדרש לעיתים. לפיכך, כדאי תמיד להתעניין ולהשוות בין מכוני אבחון ולראות מה מקבלים בעבור איזה מחיר.

אוקיי, נתתם לי באמת המון מידע – אבל במה לבחור בסופו של דבר?

על כך במאמר הבא "אבחון לפסיכומטרי – יתרונות וחסרונות של כל אבחון".

תלמידי קורס פסיכומטרי ללקויי למידה של EZ WAY מקבלים ייעוץ פרטני ואישי כיצד לקדם את נושא בקשת ההתאמות לבחינה.

ליצור קשר זה איזי
x
צור קשר ב-E.Z

מה מעניין אותך ללמוד?

* שדה מילוי חובה
x
Silence is Golden